Monday, June 25, 2012

Dalam Sejarah : kemenangan Dr Muhammad Morsee&revolusi rakyat Mesir

~Bismillah~

saat menanti keputusan diumumkan,masing-masing menadah tangan berdo'a pada Allah.dengan penuh hina memohon agar Allah memakbulkan permintaan mereka.

saat kemenangan nyata berpihak di tangan al-Haq sujud syukur dilakukan beramai-ramai.senyuman dan tangisan berselang-seli.masing-masing melaungkan takbeer&tahmeed.

suara rakyat Mesir bergema kuat melaungkan "Morsee Morsee" daripada yang berada dalam pengangkutan awam juga yang berarak di sepanjang kaki lima stesen LRT menuju Medan Tahreer.Mesir mekar dengan senyuman kepuasannya setelah bertahun-tahun menderita!laungan "Tahya Misr" bersahutan,bunyi mercun memeriahkan lagi suasana.

TAPI perjuangan mereka masih berterusan.Majlis Askar perlu ditumbangkan.Kerja pengislahan masyarakat bermula.semakin banyak kerja.Mereka sekarang di Medan Tahreer melaungkan :

ثوّار أحرار هنكمل المشوار
يسقط يسقط حكم العسكرى
اهنا لسه في الثورة.الثورة مستمرة

Medan Tahreer
24.06.2012
4.55pm

*******

ketika ucapan Dr Muhammad Morsee ke udara dan sampai ke bahagian "juga kepada rakyat yang pekerjaannya membawa tuk tuk" tepukan gemuruh&gelak ketawa kedengaran.sebabnya beliaulah dalam sejarah Presiden pertama yang menyebut tuk tuk (sejenis kenderaan motosikal macam dalam cerita-cerita Hindustan).nak menunjukkan betapa beliau meraikan semua lapisan masyarakat Mesir daripada sebesar-besar pangkat sehingga sekecil-kecil pangkat (pada pandangan mata manusia).

mana tak berbunga-bunga hati rakyat bila Presiden mention mereka dalam ucapan di hari bersejarah beb ^^

*******

saya tak tahu media Malaysia beritahu apa tentang kemenangan Dr Morsee. mudah2an tak buatkan orang-orang di Malaysia risau. Alhamdulillah,keadaan masih terkawal.ada tempat khusus untuk wanita.laluan untuk wanita disediakan.bahagian lelaki dan perempuan dikawal ketat agar tidak bercampur.Ambulans memang ada stand by.sebab ramai orang awam yang pengsan.Allah Yusahhil.terlupa nak sebut.status yang di atas tu situasi di Medan Tahreer ketika meraikan kemenangan Dr Muhammad Morsee.Rabbana LakalHamd!



No comments: