Saturday, August 14, 2010

santai : jalan-jalan taman




~Bismillahirrahmanirraheem~

Bual I

[Boleh Saya tahu langit tu yang mana ye?]
-Cuba awak dongak ke atas,nampak tak warna biru...tu lah langit...

[Ye ke?Saya rasa bukan...]

=======

Bual II

[Seharian kerja,mesti awak penat kan?]
-Memang pun...dengan sesaknya jalan,lori besar-besar angkut pasir,kerja kat pejabat yang bertimbun,kene pula itu tak kene ini tak kene

[Wah,mesti sangat penat!...Sorry lah saya tak pernah rasa lagi...]
-tak pe,nanti awak rasa juga satu hari nanti...

[Kita nak share something,sanggup nak dengar lagi tak?heh]
-hah,apa dia,telinga ni tak penat lagi...

[Bila-bila awak free hujung minggu,awak keluarlah,jalan-jalan kat taman,tak pun air terjun...tengok awan yang putih kebiruan...pokok-pokok yang hijau...awak dengarlah suara burung yang sayup-sayup berkicau...mesti awak dapat rasa dia sedang berzikir kat Allah.Awak cubalah ye!]
-ye ke?tengoklah kalau saya rajin

[pergilah...awak tak rugi...awak akan nampak kehebatan Allah...lepas tu saya gerenti awak akan semangat pergi kerja tiap-tiap hari...Meh saya bagi awak beberapa ayat Al-Quran...nanti bila-bila awak check ya...]

...yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis.Tidak akan kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang pada ciptaan Tuhan yang Maha Pengasih.Maka lihatlah sekali lagi,adakah kamu lihat sesuatu yang cacat?Kemudian ulangi pandanganmu sekali lagi,nescaya pandanganmu akan kembali kepadamu tanpa menemukan cacat dan ia (pandanganmu) dalam keadaan letih...
(67:3-4)

No comments: