Thursday, August 12, 2010

Terawih,Imam,Mesir

~Bismillahirrahmanirraheem~

Alhamdulillah,Alhamdulillah,Alhamdulillah

[Maka,nikmat TuhanMu yang mana lagikah mampu kau dustakan]

=======

Tadi ada satu insiden di satu Masjid ketika solat Terawih...'Ala kulliyhal Bravo (doktor2 Mesir suka cakap) pada pak cik tersebut.Moga Allah ganjari beliau dengan sebaik ganjaran...

Insiden tu buat saya terfikir,imam2 di masjid juga ada tarbiahnya seperti mak2 yang masak di dapur,seperti kakak2 yang menyapu lantai... ;-)

Alkisahnya di masjid tadi,sekitar hal anak2 kecil...saya terfikir,bagaimana agaknya kawalan anak2 kecil yang ikut ibu dan ayahnya ke masjid masa zaman Rasulullah saw...

Ada sesiapa terbaca mengenainya dalam Sirah Nabawiyah,bagaimana Rasulullah saw berhadapan dengan situasi anak2 kecil yang bising di masjid?Beritahu saya nanti ye!

Saya juga teringat asatizah yang berada di Azhar Sharif...tiba2...

p/s : saya berangan kalau2 kerajaan Malaysia mampu peruntukkan duit buat masjid,kenapa tak duit yang ada diperuntukkan meng'import' imam2 dari negara Arab...Ada 'zuq'nya beb!

p/s 2: nanti saya sambung posting pasal Ramadhan di Mesir,Insyaallah...sebab saya rindu suasana di sana :)

2 comments:

~amatullah~ said...

salam. tentang tarawikh tak pnah baca lagi atau mungkin dah lupa tapi kisah seorang budak yang belajar puasa kemudian merengek kelaparan dalam masjid. ayah budak tu tak buat apa-apa tapi rasulullah buatkan permainan sampai budak tu lupa kelaparan dan leka bermain.

ouh..mari tarawikh di uia imam daro=i pelbagai negara pelbagai qiraat juga. ada zouqnya insyaAllah!!mari2

nadhirah razak said...

ok...nanti ana cari ceritanya...

aah la kan...kenapa tak terfkir...kita kan ade universiti yg ade student ovc...patutnya amik je depa2 ni serap masuk kat masjid2 jadi imam terawih :)