Monday, September 6, 2010

Hadith Qudsi : Keluasan Ampunan Allah



~Bismillahirrahmanirraheem~

Saya teringat dialog antara adik kedua terakhir saya dengan ayah saya perihal Lail al-Qadr


adik : Malam ni malam ke berapa ye?
kami : Malam ke 20+
adik : Nanti abi tidur rumah tak?
abi : Malam ni tak.
adik : Oh,abi,abi dah dapat Lail al-Qadr


terkejut saya soalan tu diajukan :D.mungkin sebab pemikiran saya tak seperti dia ketika di usia dia begitu...

abi : (tergelak sipi-sipi).kita tak tahu adik.bukan senang nak dapat.yang penting kita penuhkan malam-malam akhir dengan banyakkan amalan.


Saya di belakang senyum-senyum dan tak terkata.Ya Allah!


==============
==============


Ya,suka atau tidak,Ramadhan pasti akan habis jua.InshaAllah,mudah-mudahan Allah menerima puasa kita,do'a kita,bangun malam kita,sujud-sujud kita.Masih belum terlambat untuk mengisi malam-malam akhir Ramadhan dengan bacaan Al-Quran, & do'a moga Allah mengampunkan khilaf-khilaf kita di masa lalu.

Suka nak kongsi mafhum Hadith ke-42

Daripada Anas r.a katanya : "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda : Allah Ta'ala berfirman : "Wahai Anak Adam!Selagimana engkau berdoa dan berharap kepadaKu,Aku akan tetap mengampunimu atas segala dosa yang engkau lakukan tanpa Aku menghiraukannya.Wahai Anak Adam!Andaikata dosa-dosa kamu setinggi langit kemudian kamu memohon keampunanKu,pasti Aku akan mengampunimu.Wahai Anak Adam!Andaikata engkau datang kepadaku dengan dosamu sepenuh bumi ini,kemudian engkau menemuiKu,padahal engkau tidak menyekutukan akan Aku dengan sesuatuapapun,pasti Aku akan datang kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula."
[Riwayat Tarmizi.Beliau menilainya Hasan Sahih]


p/s:tangan menggigil tanda tulisan ni amanah buat saya khususnya

~Selamat Beramal~

4 comments:

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

salam

huwaaaaaaaaa
nak nangessss :(
baiknye Allaahhh!

dan saya sedang jatuh cinta dengan sepotong frasa: wa 'ala rabbihim yatawakkaluun..

ouh~
takut nak berpisah dengan ramadhan :(

wallahua'lam
-syaimaa'-

Nadhirah Razak said...

aaaaaaa.Syaimaa'.

cepatnya,lajunya!heh...

takpe Syem,

"jadilah kamu Hamba yang Rabbani dan bukannya Hamba di masa-masa Ramadhan saja" ~kes tak ingat bhs Arabnya~ :D

Anonymous said...

kunu rabbaniyyin , la ramadhaniyyin

kalau sy tak silap la....

k nadhirah, nice sharing. thankz...

:)

nadhirah razak said...

ahaa...yup,tepat sekali :D

Makasih