Thursday, April 28, 2011

tak ada yang mudah

1.Saya teringat masa saya di Tingkatan 4,saya menangis masa buat Add Math.Duduk di meja study sampai lewat malam,beberapa malam cuba belajar dengan ummi saya semata-mata nak fahamkan cara kerja Add Math.Terkejut barangkali dengan cara kerja Add Math yang nak kene panjang-panjang tulisnya.

2.Saya ingat ketika saya sangat lewat memasuki sesi pembelajaran untuk STAM,saya menangis sebab tak faham langsung baca buku Arab.Saya pun conteng lah buku-buku teks pinjaman tu dengan perkataan-perkataan Melayu.Segan juga sebenarnya bila banyak contengan kat buku,nampak sangat saya tak reti.tapi takpe,yang penting saya dapat manfaatnya.

3.Ketika datang ke Mesir juga saya menangis sebab nak fahamkan lecture pensyarah-pensyarah saya.6 bulan pertama memang saya blur,tapi alhamdulillah dengan sokongan sahabat-sahabat saya cekalkan rasa hati

Teruk kan asyik menangis je.Pada saya tak salah pun.Menangis tu lah kunci untuk kita memahami sesuatu.Sebab,masa tu lah kita akan rasa rendah diri sangat-sangat.Kita akan rasa miliklah Allah lah segala apa yang ada di bumi dan di langit,sangat sedikitlah pengetahuan kita nak dibandingkan dengan 'ilmu Allah,dari situ akan datang rasa kebergantungan total pada Allah.InshaAllah bila berdo'a pasti Allah permudahkan.

Posting ni untuk ukhti-ukhti saya juga sahabat-sahabat saya yang merasa lemah dan hampir putus asa untuk menguasai sesuatu bahan dan menguasai pembelajaran.

1 comment:

atiqahmki said...

teringat dulu, masa nak pmr, 'menangis' ana nak fahamkan khb pasal enjin2 tu. tak faham kenapa kena belajar.

maka, ada seorang ukhti ni ajarkan dengan penuh sabar.
in return, ana ajar dia bhs arab.

dan kini, ana yang ambik engineering, dia ambik ilmu wahyu dan bahasa arab. subhanallah ketetapan Allah ^^