Tuesday, April 24, 2012

kebangkitan khilafah islamiah




~Bismillahirrahmanirraheem~

Sejujurnya saya bukanlah orang yang sangat menggemari arena politik bersifat kepartian yang sebenarnya memeningkan kepala dan menaikkan darah.ditambah dengan media yang berat sebelah buatkan saya memilih beberapa suratkhabar untuk dibaca. sempatlah juga saya berangan untuk menceburkan diri dalam bidang kewartawanan.supaya tulisan menjadi lebih telus,dekat dan mendidik masyarakat.

Apa yang bakal saya tulis adalah berdasarkan maklumat yang seciput,tak segah tulisan Dr Maszlee Malik yang saya kira sangat mapan juga tulisan penganalisa-penganalisa lain yang saya kagumi seperti Dr Hafidzi Md Noor dalam soal Politik Dunia,juga bersandarkan jiwa anak muda yang punya hammasah dan masih belum diuji Allah dengan ujian kerjaya dan rumahtangga.ni hanyalah conteng-conteng atas kertas lukisan.bertatih-tatih buat silap untuk belajar menjadi orang yang luar biasa satu hari nanti.

Maaf juga tulisan kali ni agak berat dan panjang.

Semenjak revolusi Timur Tengah hari tu,bertitik tolak dari itu saya merasakan ada sesuatu perkara yang saya harus dan mesti belajar daripada situasi politik yang bersifat kepartian saat ini.Semenjak itu saya merasakan apa yang berlaku sekarang bukanlah perkara yang simple-mimple,tapi saya merasakan Graf Kegemilangan Islam sedang bergerak dan meningkat.

Pawn2 di papan catur sedaya upaya bertahan di posisi masing2 dan menyerang balas pawn2 yang mengganggu gugat kawasannya.Bala tentera seperti bishop,castle,rook,Queen juga semakin ligat bergerak mengalahkan pihak lawan dan mempertahankan ketua mereka.

Di Mesir ini saya merasakan dari hari ke hari islam semakin menghampiri waktu kemenangannya.Bumi Al-Quds juga semakin hampir hari kemerdekaanya begitu juga Syria dan bumi Syam keseluruhannya.

Semestinya keberadaan di Mesir buatkan saya sangat suka bercerita tentang Gerakan Islam yang mula diasakan pada tahun 1928 itu lah Ikhwan Muslimun.Kenapa?Kerana cerita-cerita yang diperdengarkan tentang mereka sangat menyalakan percikan api jihad.dan bukanlah jihad itu terbatas pada qital (baca :mata pedang)semata.kerana sememangnya islam tersebar bukan dengan cara itu pun.

Jihad mereka pada gigihnya mereka menuntut ilmu,gigihnya mereka bekejar ke sana ke mari menyampaikan kelas pengajian percuma,gigihnya mereka membentuk peribadi-peribadi muslim,gigihnya dakwah mereka sehingga ke ceruk kampung,juga kelab-kelab malam.Itu yang membuatkan saya kagum yang teramat dengan mereka kerana mereka satu ketika dahulu pernah mengalami fasa-fasa dakwah yang menggerunkan dan menyayatkan hati. Tokoh-tokoh perempuan tak terlepas daripada dibantai seperti rupanya seorang lelaki. itulah yang termaktub dalam Kisah Hari-hari Dalam Hidupku as-Syaaheedah Zainab Ghazali.

Namun Alhamdulillah al-haq juga akan menang dan terserlah kebenarannya.Dakwah mereka, idea (baca :fikrah) mereka semakin tersebar dengan luasnya tanpa tekanan rejim yang zalim.kerana sunnatullah nya islam sentiasa berada di puncak paling teratas tapi tetap di sana ada pengecualian pada graf peningkatan tu.

Maksudnya?Seperti keadaanya islam pada hari ini.Seperti keadaan ummat islam pada hari ini.Semuanya dalam keadaan lemah dan dipijak-pijak.Tapi itulah caranya bagaimana Allah mahu mengajar bahawasanya islam itu hebat hanya dapat dipikul oleh sohib (baca :orang) yang juga hebat.Macam yang tercatat di status Facebook seorang ukhti

إن الإسلام عظيم،لا يحمله إلا العظماء

Hebat yang macam mana?sudah tentu yang mengikut piawaian kaca mata islam dan piawaian Allah.

Apa yang membuatkan saya kagum dengan Gerakan Ikhwan Muslimun ; Hari ni mereka tampil di tengah-tengah masyarakat dengan cara politik yang bersifat kepartian.Mereka juga akan terlibat sama dalam pilihnanraya kerusi Presiden berdasarkan keputusan perbincangan bersama (baca :syura).Mereka tampil bertanding bukan untuk kuasa,bukan untuk harta tapi setelah mereka jelas bahawasnya dunia ni perlu berada dalam tangan orang yang ‘izzah dengan Islam.

Banyak kali saya dan sahabat-sahabat diingatkan,kita mahu dunia ni.tapi kenapa?supaya islam dapat diamalkan dengan sepenuhnya.supaya orang-orang bukan muslim dapat merasakan erti keadilan.supaya islam menjadi rahmatanlil3alamieen.

kalau kita biarkan dunia ini ditangan-tangan orang yang jahat,kefasadan akan berleluasa tak kira lah kefasadan berbentuk material ataupun spiritual.Seperti yang digambarkan oleh as-Syaheed Syed Qutb ketika beliau menjalankan analisa berkaitan sistem pendidikan di Amerika Syarikat.Beliau menyimpulkan tamadun US punya semua benda kecuali satu perkara ; itulah roh.

Sekali lagi saya kagum dan begitu tertarik dengan gerak kerja Ikhwan Muslimun dalam fasa-fasa kemelut pilihanraya ini,thawabit (baca : perkara tetap) mereka tetap berjalan itulah tarbiyyah dan dakwah. Berdentam dentumlah dewan Parlimen dengan suara-suara lantang Ahli Parlimen TAPI ummahaat nya (baca : ibu-ibu) tetap terus mendidik anak-anaknya,ummahaat nya tetap setia menemani suaminya menyampaikan pengisisan dan diangkut anak-anak pergi bersama.sambil memerhatikan kerja sekolah anak-anak.kerana pada mereka kejayaan anak-anak dalam pelajaran adalah salah satu sumbangan untuk islam.

Setiap kali ada perayaan-perayaan islami,cikgu-cikgu,ibu-ibu akan melatih anak-anak membuat persembahan berkisar tentang Rasulullah saw,Palestin,Syria dan persembahan-persembahan yang menghidupkan roh jihad.yang tak layu.

Di peringkat Universiti pula doktor-doktor sehabis daya akan buka minda pelajar-pelajarnya untuk think out of box,dikaitkan isu-isu semasa dengan silibus pelajaran. banyak kelas-kelas tafaqquh dan kelas persediaan murabbi berkembang seperti cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Alhamdulillah sempat juga bersembang dengan seorang ustaz yang profession asalnya seorang Doktor Perubatan tapi berhijrah ke Bangladesh untuk tujuan dakwah meninggalkan anak-anak dan isteri sementara.Beliau sempat berkongsi dan berkata

"hurriyyah (baca :kebebasan) yang ada sekarang ni digunakan sebaiknya oleh Ikhwan Muslimun untuk membaik pulih sistem pendidikan (baca:tarbiyyah),dan pengislahan individu muslim. sebabnya anak-anak muda yang ada sekarang ni lah nanti yang akan duduk di dewan Parlimen sana nanti.kita tak nak orang yang duduk di Parlimen nanti mereka yang tak menjaga solatnya,tak menjaga lisannya,tak takut pada Allah,tak mengharapkan Allah pada setiap keputusan yang diambil.yang paling penting setiap individu terbentuk dengan jelasnya matlamat penciptaanya atas muka bumi ni.sebab kat akhirat Allah tak tanya berapa nombor keahlian engkau.engkau dari gerakan mana tapi Allah tegaskan dalam" 52:21

...setiap orang akan ditanya dengan apa yang dikerjakannya



Pemerhatian saya,mereka berada di tengah masyarakat dengan cara politik bersifat kepartian selepas dakwah mereka terpasak kukuh di hati penduduk Mesir baik di bandar mahupun ceruk kampung.Dakwah mereka mendapat sambutan kerana dakwah mereka tak bersifat statik dan kaku.Ada kalanya khidmat kepada masyarakat menjadi prioriti.

Tenaga Murabbi mereka daripada yang fokusnya pada tarbiyyah aulad hinggalah soal pentadbiran negara tersusun.Ada reejal nya di setiap penjuru. Masing-masing jelas dengan matlamat perjuangan mereka.Langkah kaki yang mereka ayunkan sama.Laungan ghayah mereka sama.masing-masing mahu islam menjadi ketua.menjadi role model pada dunia. masing-masing menyumbang dalam bidang kepakaran masing-masing untuk islam.masing-masing itqan dan ihsan dalam bidang kepakaran masing-masing.

Itu juga lah yang saya dapati sama keadannya di Indonesia.Saya masih ingat kekaguman saya terhadap anak-anak muda yang begitu aktif di lapangan Universiti dan sekolah-sekolah.Wakil-wakil pelajar terdiri daripada individu-individu yang jelas misi perjuangannya.yang jelas tujuan penciptaannya sebagai 'abeed dan khalifah.yang jelas misi dakwah dan tarbiyyah nya.yang sangat mementingkan pengislahan diri.Dan dalam masa yang sama pak cik2 dan mak cik2 sangat aktif dalam dewan Parlimen.

Itu juga lah yang sedang berlaku di Malaysia bumi bertuah negara saya.

Dan sebab tu lah mengapa Amerika Syarikat dan Zionis sangat takut dengan gerakan Ikhwan Muslimun. Sebab mereka berpandangan jauh.Mereka bercita-cita tinggi.Tumuhaat mereka tinggi.Mereka mendidik setiap individu agar jelas matlamat hidup sebagai ‘abeed dan khalifah seterusnya mahu membina ustaziatul ‘alam (baca : world order).

Apa yang buat saya terkesan dengan fasa-fasa pilihanraya di Mesir ini,bila mana Murshidul ‘Am gerakan tersebut mengingatkan ahli-ahlinya secara khusus juga kaum muslimun amnya dengan beberapa perkara.Antaranya :

~Percayalah dengan kemenangan dan bantuan yang Allah berikan
~Jagalah hubungan silaturrahmi sesame kamu kerana ia rahsia kekuatan
~Dengarkan pada manusia ayat-ayat Kauniyyah (ayat-ayat penciptaan alam dan sunnatullah)
~Didik dan hidupkan jiwa2 ummah untuk suka dan sayang pada al-Quran
~Didiklah jiwa2 ummah untuk rasa keterikatan dengan masjid
~Jangan lupa bangun di sepertiga malam
~Ingatkan ummah dengan hari-hari kebesaran Allah
~Ketahuilah kekuatan Allah bersamamu semua


يوصى فضيلة المرشد إخوانه فى هذه الأيام بما يلى

ثقوا بنصر الله وتأييده ..
حافظوا على أخوتكم فهى سر قوتكم ..
اعرضوا على الناس آيات الله المبثوثة فى كونه ..
أحيوا هذه الأمة بالقرآن ..
واربطوا الناس بالمسجد ..
لا تنسوا حظكم من قيام الليل ..
ذكروا الناس بأيام الله ..
اعلموا أن الله بقوته معكم


Akhir perkataan saya suka nak petik kata-kata Saidina Umar ketika mengutuskan surat kepada tenteranya yang pada ketika itu berhadapan dengan tentera Parsi

إنكم لا تُنصرون على عدوِّكم بقوة العدة والعتاد، إنما تنصرون عليه بطاعتكم لربكم ومعصيتهم له، فإن تساويتم في المعصية، كانت لهم الغلبة عليكم بقوة العدة والعتاد

"Sesungguhnya engkau semua tak kan dapat mengalahkan musuhmu dengan kekuatan bilangan dan senjata.Sesungguhnya ketaatan engkau terhadap Allah dan kemaksiatan mereka atas Tuhan menjadi sebab kemenangan engkau ke atas musuh.Sekiranya engkau berbuat maksiat pada Allah nescaya mereka akan mengalahkanmu dengan bilangan mereka dan kelengkapan senjata mereka"


Ya.kita semua dapat menyumbang kepada kebangkitan islam dengan cara terus mengislah diri menjadi lebih baik.dengan menanam rasa 'izzah terhadap islam.dengan menjadi 'abeed yang sebenarnya pada Khaliq yang menciptakan kita.kembalilah jiwa-jiwa yang tenang pada Penciptamu.



3 comments:

kruN. said...

MasyaAllah lah akak. semangat saya baca ni! yosshhhhh

Unknown said...

(tak pernah tgerak nak baca post pjg2 nih)

MasyaAllah....kudos for you. jzkk for sharing ^__^

mulawwanah said...

mawar untuk KRUN : Alhamdulillah.tu semua dari Allah yg campakkan perasaan tu.k.nad kembalikan semuanya pada Allah ^_____^

sunflower untuk HUDA : Waiyyaki.saya pun tak suka nak tulis panjang2.cuma kadang2 ada time yg semangat nak tulis.tulisan ni biasa2 je Huda :D